Veelgestelde vragen

Hoe overstappen naar elektronische dienstencheques?

Wanneer u van papieren dienstencheques wenst over te schakelen naar elektronische dienstencheques, doet u het volgende:

  • Ga naar de Beveiligde Zone bij Sodexo
  • Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord
  • Klik op het tabblad "Persoonsgegevens"
  • Klik onderaan de pagina op "Gegevens wijzigen"
  • Klik bij "Veranderen van betaalmiddel" op "Elektronisch"
  • Klik op "Opslaan"

Vervolgens zal u bij de volgende bestelling van dienstencheques, elektronische dienstencheques ontvangen.

OPGELET! Vergeet niet om ons en uw poetsvrouw hiervan op de hoogte te brengen!


Hoe raadpleeg ik mijn voorraad dienstencheques?

Sodexo vergemakkelijkt het gebruik van elektronische dienstencheques dankzij de gratis mobiele app "Dienstencheques by Sodexo".

Via deze app kunt u:

  • uw saldo aan dienstencheques raadplegen en beheren
  • de historiek van de prestaties van uw huishoudhulp nakijken
  • een prestatie bevestigen of betwisten
  • per kalenderjaar nakijken hoeveel dienstencheques u reeds heeft besteld

Mag ik de dienstencheques gebruiken voor het poetsen van het professionele gedeelte van mijn woning?

Neen, de dienstencheques zijn enkel bestemd voor het poetsen van de privéwoning. Wie als zelfstandige bij zijn zaak woont kan dus enkel voor het woongedeelte dienstencheques gebruiken.

Welke werkzaamheden mogen de medewerkers niet doen?

In het kader van de dienstencheques mogen enkel normale huishoudelijke taken worden verricht. Dus geen werkzaamheden die gevaarlijk of ongezond zijn.
  • Tuinonderhoud, klusjes en kinderopvang zijn niet toegelaten.
  • Het schoonmaken van gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen (trappen, inkomhal, ...) is verboden.
  • Het is niet de taak van de huishoudhulp om kattenbakken uit te kuisen of uitwerpselen van dieren op te ruimen.
  • De poetshulp mag geen bijtende poetsproducten gebruiken bij het uitoefenen van haar taken.
  • Als gebruiker van het dienstenchequesysteem staat u in voor het ter beschikking stellen van alle nodige poetsproducten en het nodige poetsmateriaal.
  • Auto's poetsen is niet toegelaten.

Kan ik de aankoopsom van mijn dienstencheques in mindering brengen van mijn personenbelasting?

De aankoop van dienstencheques geeft recht op een belastingvermindering van 30% van de totale aankoopwaarde van de dienstencheques. Dienstencheques die gekocht worden aan 9,00 euro per stuk kosten na aftrek 6,30 euro.

Het aantal dienstencheques dat u kan bestellen per jaar is beperkt tot 400 cheques per gebruiker of 800 dienstencheques per gezin. De gebruiker zal nog kunnen bijbestellen tot 500 cheques per persoon mits een extra kost van 1,00€ per cheque.

Kan ik dienstencheques terugbetaald krijgen?

Bestelde dienstencheques kunnen worden terugbetaald of omgeruild. Hiervoor wordt door Sodexo een kleine administratiekost aangerekend.

LET WEL: Dienstencheques waarvan de datum is vervallen, kunnen niet terugbetaald of omgeruild worden!

Voor meer informatie hierover belt u Sodexo op het nummer 02 401 31 30.


Wat als ik mijn gebruikersnummer vergeten/verloren ben?

Dan neemt u best contact op met Sodexo op het nummer 02 401 31 30. Om redenen van privacy kunnen wij geen klantengegevens opvragen.

Indien wij uw nummer aangevraagd hebben mag u ons altijd contacteren. We geven u vervolgens uw gebruikersnummer door.

Wat als ik tijdelijk meer hulp wil, bijvoorbeeld door ziekte?

In eerste instantie kijken wij of uw vaste poetshulp u eventueel meer uren kan helpen. Lukt dat niet, dan zoeken wij een extra persoon voor de gevraagde periode en voor de uren die u nodig acht.

Wat als ik de huishoudhulp een tijd wil onderbreken, bijvoorbeeld om te overwinteren in het buitenland?

Dan kunnen wij niet altijd garanderen dat uw huishoudhulp voor u gereserveerd blijft. Dit gebeurt in overleg met uw poetsvrouw.  Indien mogelijk zoeken wij een tijdelijke vervangplaats.


Deze informatie is onder voorbehoud van wijzigingen.